Löpning som träningsform

Löpning som träningsform

Att löpträna är roligt. Det är också väldigt effektivt när du känner dig stressad eller ur balans. Problem som känns stora och betungande innan en löptur har garanterat minskat i betydelse efter. Detta har att göra med endorfiner som frisätts i kroppen vid träning. Tankarna släpps fria och du löser världsproblem som aldrig förr. Löpning är för alla, och eftersom vi är skapta för att springa så kan alla lära sig det.

Är man van vid att promenera är det en fördel då man redan är van vid att vara ute i naturen, och man är van att röra på sig. Börjar man försiktigt så kommer det så småningom bli kilometer efter kilometer. Det bekväma med löpning är att du inte behöver en massa dyr utrustning, utan löpningen kan börja direkt utanför din dörr och du behöver inte anpassa dig till träningstider eller öppettider.

Löpning hör till de mest energikrävande utmaningar du kan göra. Förbränningen är hög redan från start, och efter en halvtimme är du klar med ett pass som både givit dig styrka kondition och välbehag. Tittar man på hälsovinster man får av löpträning, hittar man många fördelar.

Du stärker hjärtat, sänker blodtrycket och ökar cirkulationen i kroppen, vilket i sin tur minskar risken för blodproppar och hjärtinfarkter. Många börjar träna för att tappa vikt, och eftersom löpning förbränner massor av kalorier är det väldigt effektivt mot övervikt. Har du problem med ditt blodsocker förbättras även det.

Löpträning är viktträning vilket är viktigt för skelettet, och som vinst av att man belastar skelettet så minskar man risken för benskörhet.

Att hjärnan får en paus och frisätter olika hormoner är ytterligare en anledning till att börja löpträna. Nyligen har man kommit fram till att det dessutom minskar risken för cancer i lever, mage och tjocktarm.