Olika pass inom yoga

Olika pass inom yoga

Inom yoga finns det en mängd olika pass och här ska vi ge en lite förklaring till vad några av de olika passen står för.

Ayurvedayoga bygger på obalanser och hälsa i kroppen. Passet inleds med uppvärmning som sedan följs av solhälsning, fysiska övningar och snabba och långsamma övningar som varvas. Övningarna beror på årstid, tid på dygnet samt ibland även på din kroppsform.

Bikramyoga är yoga i värme. Det ska vara 40°C i lokalen och passet består av 26 olika övningar. Tack vare värmen behövs ingen uppvärmning och tanken med värmen är att du ska rena kroppen genom svettning. Hela kroppen tränas både fysiskt och mentalt, och man tränar flexibilitet, styrka och kondition.

Fitnessyoga är skapat för västerlänningar som lever i ett kallt klimat. Denna form är helt befriad från magi och mystik, och man tränar i ett flöde både stående, sittande och liggande. Det hela avslutas med avslappning.

När man utövar Hathayoga är det för att få kontroll över kroppen. Det är en fysisk och meditativ yoga som passar utmärkt för nybörjare vilket du kan läsa mer om här.

Yinyoga är en långsam yoga som fokuserar på höfter, lår, nedre rygg samt bäcken.

Den är avsedd att stärka leder och ligament och behålla rörligheten.