Crossfit som träningsform

Crossfit som träningsform

Crossfit är en träningsform som blivit väldigt populär under de senaste åren. Nya klubbar startar och konkurrerar hårt med de redan etablerade kedjorna. Att träna crossfit förutsätter att du har en viss grundkondition, och många skräms av att de tror att man måste vara vältränad för att kunna vara med. Inget kunde vara mer fel då crossfit faktiskt är en sport där alla kan vara med, vare sig du är vältränad eller helt otränad.

Att ha en viss grundkondition gör dock att det blir enklare att delta, för passen är relativt hårda. Den stora fördelen med crossfit är att man kan ”skala” alla övningar. Med ”skala” menas att man kan förenkla eller anpassa övningarna så att man kan klara av dem. Ett exempel kan vara att man ska göra armhävningar. En rätt utförd armhävning är då tådelen av skon samt att händerna är det enda som rör golvet. Därefter ska du sänka ner din raka kropp till golvet, och nudda det med bröstkorgen. Sedan ska du upp igen, fortfarande med rak kropp.

Tycker du att detta är för svårt kan du välja att sätta i knäna i golvet, och sedan utföra övningen. Detta är då en skalad variant av en armhävning. Man kan även skala i antal repetitioner, dvs. om du ska utföra tio repetitioner kanske du väljer att bara göra fem, vilket då är en variant. Ingenting är fel, och du tävlar bara mot dig själv. Crossfit är en sport där du verkligen använder hela kroppen, och både styrka, kondition och rörlighet tränas, oftast i ett och samma pass.

Ett pass brukar starta med en liten samling framme vid den vita white-boarden, där coachen presenterar passet för deltagarna. Alla övningar visas upp med tips och råd hur de ska utföras. Därefter körs en gemensam träning med rörlighet som pågår 5-10 minuter. Efter det en runda med uppvärmning så att man blir varm i kroppens alla muskler och leder så ingen skada uppstår.

När uppvärmningen är klar är det dags för en WOD-Work Of the Day, som ett pass kallas inom crossfit-världen.

Ett pass kan vara individuellt och innebär då att du kör igenom passet själv, men med hjälp av coachen som kontrollerar att du gör övningen rätt. Det kan också vara en team-wod, vilket är när två eller tre personer kör passet tillsammans. Antingen vilar den ene medan den andra kör igenom ett upplägg, eller så kanske den ena ror eller gör burpees, medan den andra kör passet. Varianterna är oändliga och det är sällan eller aldrig som du är med om samma upplägg två gånger. Passet varar i regel mellan 8 och 38 minuter, och avslutas oftast med en gemensam stretch och eftersnack. Just nu kan dufölja crossfit-open som är en tävling inom crossfit, där världsmästaren i Crossfit koras.