Förebyggande träning

Förebyggande träning

Att träning är nyttigt för oss alla är knappast någon hemlighet, och nästan dagligen får vi höra nya rön om hur man kan hålla sig friskare, starkare och gladare genom olika former av idrott och motion. Att promenera till jobbet i stället för att ta bilen kan vara lika värdefullt som att gå till ett gym; över huvud taget att röra på sig är bland det bästa man kan göra för ett så kvalitativt liv som möjligt. Träning handlar alltså inte bara om att bli smal eller få stora muskler, utan är ett sätt att respektera och vårda sig själv. Precis som man dagligen använder tvålar, krämer och skönhetsprodukter från till exempel La Roche-Posay för att hålla sig ren och fräsch så ger träning en känsla av välbehag, både fysiskt och mentalt.

Knäskador

Olika former av träning är också mycket effektiva i förebyggande syften när det kommer till olika hälsoproblem. En av de vanligaste skadorna är knäskador, både bland vardagsmänniskor och idrottsmän, och många av dem kan

förebyggas genom specifika övningar som bäckenlyft, plankan och knäböj. Genom att stärka och mjuka upp senorna, liksom att bygga upp musklerna runtom våra knän ger vi dem bättre stöd och stabilitet. Detta medför i sin tur att man minskar riskerna för att slita ut dem genom sport eller enkla vardagssysslor.

Diabetes

Även svåra sjukdomar som diabetes kan motverkas genom att man tränar regelbundet. Detta sker i två faser: dels då man håller kroppsvikten nere, vilket förebygger

förebygger diabetes, och dels då man håller blodsockerhalterna jämnare och förhöjer musklernas förmåga att förbränna socker. Studier visar att människor som rör på sig minst varannan dag löper mycket lägre risk för att drabbas av denna folksjukdom.

Demenssjukdomar

Forskning visar idag också att träning är ett utomordentligt sätt att

förebygga olika demenssjukdomar, inte minst Alzheimers. Om man motionerar minst tre gånger i veckan så sjunker riskerna för olika former av demens drastiskt, och man har dessutom upptäckt att människor som redan fått sin diagnos kan fördröja förloppet avsevärt genom att träna. Särskilt träning där man får upp pulsen, som raska promenader eller löpning, är fördelaktiga om man vill hålla hjärnan i toppform!

Mental ohälsa

Man bör heller inte glömma sin mentala hälsa! Det har visat sig att träning är en av de främsta

botemedlen mot depression och att regelbunden motion till och med kan vara effektivare än välkända antidepressiva läkemedel. Ju intensivare en människa tränar, desto större och långvarigare effekt, och detta beror dels på de ökade nivåerna av välgörande hormoner som oxytocin som frigörs i kroppen av träning, men också på känslan av att vara stark och duktig. Inget ger en så stor kick för självförtroendet som att ha klarat av sina första tre kilometer!