Skaderisk inom yoga

Skaderisk inom yoga

Hur är det då med skaderisken inom yoga? Ryktet säger att det ska vara väldigt skonsam träning och bra för ryggen, men yoga är precis som allt annat. Det passar de flesta, men alla former passar inte alla. Det är väldigt viktigt att lyssna på sin kropp och stämma av. Ofta visar den rätt tydligt när man utsätter den för saker som inte är bra. Så är det även inom yogan.

Det gäller att bygga styrka och teknik från grunden, och vartefter styrkan sitter där kommer balansen som ett brev på posten. Att ha en stark core, dvs. bål är viktigt inom yogan. Är man skadefri fungerar de flesta övningar att prova, men fortsätt inte om det gör ont. Hitta då en variant som känns bra. Har du skador redan innan blir det ännu viktigare att lyssna på kroppen och inte tvinga in kroppen i positioner den inte är redo för. Speciellt utsatta är axlar, knän, ländrygg och nacke. Många har även problem med handleder så lägg då någon extra minut på att värma upp dem.

Vad gör då yogan med din kropp som är så bra? Det finns undersökningar som visar att det är blodtryckssänkande, har bra effekt mot depression, nästan lika bra som antidepressiv medicin.

Det negativa är att ländryggen är det parti som skadas oftast, tätt följd av axlar, knän och nacke.

Det är positionen som avgör hur skadorna uppstår. En position som är utsatt är nedåtgående hunden, Downward Facing Dog, Adho Mukha Svanasana. Många hänger här med axlarna istället för att pressa ifrån ordentligt med händerna.

Du märker lätt om du har fel teknik, då du i så fall kommer känna trötthet/smärta i axlarna. Andra vanliga problem som kan uppstå inom yogan är inklämning, överrörlighet, ledkapslar som blir irriterade eller runt skulderbladen. Var inte rädd att fråga om hjälp innan tekniken sitter. Läraren är där för att visa, hjälpa och stötta.

Att inte värma upp ordentligt kan också orsaka skador i form av sträckningar. Ta god tid på dig att värma upp så slipper du tråkigheter av den sorten. När du kommit en bit in i yogan är det vanligt att man får lära sig att stå på huvudet. Tanken är egentligen inte att man ska stå på själva huvudet, utan tyngden ska vara på armarna, men är man inte van och har rätt teknik kan man lätt hamna fel och dra på sig sträckningar i både rygg och nacke, vilket är väldigt obehagligt och även lite skrämmande.

För att undvika skador rekommenderar jag att du tittar på där de går igenom de vanligaste skaderiskerna. En mjuk matta att stå på kommer göra det skönare för ryggen, och hålla kylan borta från golvet. Du hittar dem på de flesta sportaffärer eller affärer som Biltema och jula.