Hur ofta ska man springa?

Hur ofta ska man springa?

Löpning är hetare än någonsin och tack vare roliga

löp-appar, musik och trådlösa hörlurar blir det allt lättare att hålla igång sin träning. Idag kan man dessutom hitta fantastiska erbjudanden under Black Friday för allt från gadgets till kläder och annan utrustning. Det är ett väldokumenterat faktum att löpning har mycket

positiva effekter både fysiskt och mentalt på oss, inklusive styrka, kondition, bättre sömn, ökat självförtroende och ett allmänt bättre humör.

Men hur ofta bör man egentligen springa? Är det bra att göra det varje dag eller kan det vara rentav farligt? Kan man drabbas av skador och artros om man springer för ofta eller är det en myt?

Myter och fakta

Fram tills för inte särskilt länge sedan så trodde man att daglig löpning kunde öka riskerna för problem med leder, inte minst artros. Idag har

forskning kommit fram till att det i själva verket kan vara tvärtom. Kroppen är nämligen så snillrikt utformad att den gradvis bygger upp skydd mot skador om man bara ser till att inte ta i för hårt och för mycket med en gång. Om man långsamt trappar upp sin löpning, både vad gäller intensitet och hur ofta man tränar, så kommer kroppen själv att börja försvara sig genom att bland annat stärka leder, öka skelettets densitet och utöka hjärtats kapacitet. Det krävs dock tålamod och att man har på sig bra

löparskor, så att träning enbart blir fördelaktig.

En annan anledning till att löpning kan hjälpa mot olika led- och förslitningsskador är att man går ner i vikt, vilket i sin tur innebär att man blir snällare mot knän och fotleder. Ju mindre vikt de behöver hålla upp desto mindre slits de.

Springa varje dag

När man väl kommit upp i en bra träningsnivå så kan man faktiskt börja springa varje dag, så länge som man gör ett bra schema som tillåter kroppen att vila upp sig emellanåt. Man bör alltså inte springa en mil om dagen! Se istället till att variera löpningen så gott det går, och den kan se ut som följande:

  • Måndag: En halvtimmes snabb sprint på platt mark.
  • Tisdag: Backträning.
  • Onsdag: Långsam löpning i en timme.
  • Torsdag: Intervallträning.
  • Fredag: Långsam löpning.
  • Lördag: Backträning.
  • Söndag: Långsam löpning.

Hemligheten är en blandning av variation och vila det är därför viktigt att man till exempel inte kör backträning varje dag, då det sätter större ansträngning på lårmusklerna som behöver återhämta sig efter ett hårt pass. Är man en rutinerad löpare så uppfattar kroppen inte den långsamma löpningen som särskilt slitande, men om man fortfarande är relativt ny så kan det vara bättre att byta ut den med en längre promenad. Att slita ut sig har inga som helst fördelar, tvärtom, men med regelbundenhet och en bra rytm kan man uppnå fantastiska resultat.