Rörlighetsträning

Rörlighetsträning

När vi tränar fokuserar vi oftast på att utveckla styrka och kondition. Något vi ofta glömmer bort är att träna rörlighet, vilket är synd och skam då detta är viktigare än att bygga styrka och kondition. Har vi försämrad rörlighet blir det svårt att använda våra kroppar på rätt sätt, vilket ofta leder till smärta eller allvarliga skador. Vill man prestera på elitnivå, vare sig man är elitidrottare eller vardagsmotionär, bör man rörlighetsträna.

Den största boven när det kommer till stelhet är stillasittande, vilket leder till felaktiga rörelsemönster och förkortade muskler. Ta baksidan av låren till exempel. Ju mer man sitter ner desto svagare och kortare blir denna muskelgrupp. Lösningen är att försöka stå mer än man sitter, men även bygga styrka i musklerna samtidigt som man genom rörlighetsträning förlänger musklerna.

Varför ska vi rörlighetsträna?

Ökad rörlighet gör det möjligare för oss att röra oss på det sätt som kroppen är designad för.

Genom att förbättra sin aktiva rörlighet kan man motverka stelhet, skador och olika typer av krämpor. Rörlighetsträning kan faktiskt göra en starkare och snabbare eftersom man använder kroppen på rätt sätt. Det finns en anledning till att rörlighet ingår i alla elitidrottares träningsprogram.

Om man som ung har oförklarade smärtor i t.ex. knä eller ländrygg är orsaken antagligen dålig rörlighet. Kroppen är en fantastisk maskin som är konstruerad på ett väldigt komplicerat sätt. Knäsmärtor kan bero på stela höfter och för att bli av med smärtan krävs det att man tränar upp rörligheten i just höfterna. Även ländryggssmärtor kan bero på stela höfter. Faktum är att höfterna är den kroppsdel som de flesta behöver stretcha, då de flesta har stela höfter. Då detta kan leda till flera olika typer av smärta är rörlighetsträning en billig och enkel medicin att använda sig av.

Hur ska man träna rörlighet?

Det finns flera olika sätt man kan förbättra sin rörlighet på. Yoga är bland det populäraste sättet att mjuka upp och stretcha kroppen på. Men rörlighetsträning behöver inte ske i en studio med 30 andra personer, kläder av lycra, doftljus och lugnande musik. Det kan vara trevligt, men det är inte nödvändigt. Behöver det kosta mycket? Nej. Dålig ekonomi kan lösas med finnfinans.se, men rörlighet behöver inte kosta tusentals kronor.För att hitta enkla men effektiva övningar kan man söka på internet eller göra det som känns bra för kroppen. De gamla klassiska stretcherna man gjorde på gymnastiken fungerar också, det finns ett skäl till att man tvingades att göra dem.

Hur ofta ska man träna rörlighet?

Helst varje dag! Alla har möjligheten att jobba på sin rörlighet varje dag. Det räcker med mellan 10-15 minuter för att få de resultat man vill ha. Det behövs ingen speciell uppvärmning eller speciella kläder för att träna rörlighet. Rörlighetsträning kan i princip utföras var som helst och när som helst. Passa på medan du ser på TV eller gör det innan du går och lägger dig. Det finns helt enkelt inga ursäkter att inte rörlighetsträna!