Skaderisk inom löpning

Skaderisk inom löpning

En vanlig skada inom löpning är löparknä. Det är en skada som sätter sig på utsidan av knät, och beror oftast på felbelastning, vilket de flesta skador i ben och knä gör. Andra skador som är vanliga är klassiska muskelbristningar som man drar på sig när man värmt upp för dåligt. Vilka skador är vanligast bland löpare?

De flesta, ca 80 till 90 % av alla skador en löpare drar på sig är i knä, underben, vrist eller vad, och har sällan bara en orsak utan det beror på flera faktorer. De vanligaste löparskadorna är löparknä, hälseneinflammation, benhinneinflammation, hälsporre och meniskskada.

Att gå ut hårt och träna gör kanske gott för konditionen, men vad man glömmer är att det tar längre tid för kroppen, dvs muskler, benhinnor och ligament att anpassa sig till löpningen. För att kroppen ska börja bygga muskler tar det 6-8 veckor, och på den tiden har du säkert börjat få lite kondition. Så vad man försöker säga med detta är att överansträngning är en av de största orsakerna till skador i benet. Det tråkiga med det är att det krävs avhållsamhet och vila, vilket sätter käppar i hjulet för träningen. Bygg sakta men säkert och följ gärna ett program som tar dig fram vecka för vecka.